Search This Blog

دستگیری بانوی کابلی دردهلی




شب اول عید سعید فطر، 1393  اتفاق ناخوش آیندی پیش آمد. یک بانوی زیبای کابلی (نامش محفوظ)  که با دو فرزندانش ( حدود شش و هشت ساله) در دهلی زنده گی دارد، از سوی پلیس دهلی به جرم تجارت غیرقانونی مواد مخدر در منطقه ی ... به طور مستند دستگیر شد. بانو ...ظاهراً بیوه بوده و به کار خوش درآمدِ ترجمانی و رهنمایی «بیماران» ی که همه روزه از افغانستان به هند می آیند، اشتغال داشت. وی به تنهایی زنده گی داشت و با اتفاقی که برایش اقتاده، از سرنوشت کودکانش اطلاعی در دست نیست.
 ظرف چند سال، درآمد روز افزون از «کمیشن کاری» با صاحبان شفاخانه ها و شبکه ی وسیعی از بیمارانی که از افغانستان برایش معرفی می شدند؛ او را به خیالات بالاتراما منفی تشویق کرده بود. البته برای یک زن آبرومند که به آینده و شخصیت خود  و فرزندانش مسئولانه بیاندیشید، دست بردن به چنین شغل سیاه یک حماقت و یک گناه چند جانبه است. درین جا هرچند با پول می شود هرکاری را صورت داد؛ اما مسایل مهمی چون قاچاق مواد مخدر، قتل وتجاوز کیفر سخت دارد و قانون این جا زن و مرد نمی شناسد.

پلیس هند هرمظنون خطرناک با کم خطر را تا زمانی که به اسناد کامل که دستآویزی قانونی برای بازداشت یک فرد شود، دسترسی پیدا نکند، دستگیر نمی کند. وقتی بربنیاد یافته های مستدل و محکمه پسند، به سوی کسی دست دراز کرد، وضع بسیار پیچیده و کارتمامی پیش می آید. کسانی که مستند به چنگ پلیس می افتند، منتظر پاداش هولناک باقی می مانند. گفته می شود که از خانه ی بانو ... دست کم دو کیلو هیروئین به دست آمد.
یک دوستی حکایه کرد که تعداد زنانی که درزندان های هند به ارتکاب اعمال غیرقانونی به سر می برند، چشمگیر است. آسیب شناسی شهروندان افغانستان درخارج از مرز ها بسیار رنجبار وعبرت انگیز است.